Vorige week zaterdag was de spannende ontknoping van de 18e editie van het populaire programma Wie is de Mol? 10 weken lang zat een groot gedeelte van Nederlander op het puntje van hun stoel om er uiteindelijk achter te komen dat Jan Versteeg dit jaar de boel heeft lopen te saboteren. Wie is de Mol blijft al 18 jaar lang ontzettend populair, maar wat is het geheim toch achter deze succesformule? Lees hier in onze terugblik op Wie is de Mol? seizoen 18.
Elk jaar weer opnieuw is Nederland in de ban van het reality-spelprogramma van AVRO/TROS. 10 bekende Nederlanders reizen af naar een buitenlandse locatie waar ze twee weken lang opdrachten moeten uitvoeren om geld te verdienen. Een van hun is echter “de Mol” en probeert de groep te saboteren door zoveel mogelijk geld uit de pot te houden. Aan het einde van de aflevering vult iedereen doormiddel van een test in wie volgens hen de mol is. Degene met de meeste vragen fout, ligt uit het spel.
Het seizoen begon sensationeel! De groep werd opgedeeld in duo’s om er uiteindelijk achter te komen dat ieder tweetal zich in een ander land bevond. Nog nooit eerder in de geschiedenis van Wie is de Mol? werd de groep in de beginfase gesplitst en moesten ze de test invullen zonder de rest van de groep überhaupt te hebben gezien. Na de eerste heftige executie kwam de groep uiteindelijk weer samen in Tbilisi, de hoofdstad van het prachtige Georgië. De groep moest in het begin wennen aan elkaar, het was een bijzondere combinatie van mensen. Zo waren daar bijvoorbeeld de ietwat warrige filosofe Stine Jensen, de brutale modeontwerpster Olcay Gulsun en de rebelse zangeres Bella Hay. Gelijk in de eerste aflevering werden er bondjes gesloten, zodat de groep meer opereerde in duo’s dan als een groep. En dat werkte niet in hun voordeel. De groep bleef maar het minimale verdienen voor de pot… Je zag de frustratie in de groep en hoorde de mol op de achtergrond zachtjes lachen. Maar in de loop van de afleveringen werd de groep wat losser, gingen ze elkaar wat meer vertrouwen en ontwikkelde er zich een grappige sfeer tussen de kandidaten.
Er werd hard gespeeld. Er waren veel leugentjes, bondjes en sabotages in omloop. De kandidaten kozen of voor zichzelf of voor het geld. Afgevallen kandidaten konden onder geen beding meer terugkomen in het spel, want weg is weg. Nog nooit eerder heeft een groep een kandidaat zo hard afgewezen als Ron Boszhard. Hij viel als allereerste af en had in de tweede aflevering de kans om weer terug te komen, als de groep daarvoor zou kiezen. Iedereen koos om voor het geld te gaan in plaats van voor Ron, een pijnlijk momentje in de Nederlandse tv-geschiedenis. Maar hoe fanatiek de kandidaten ook waren, het mocht niet baten. Dit jaar leken er wel 5 verschillende mollen in het spel te zitten. Het duurde 3 afleveringen voordat er überhaupt geld in de pot zat. De onhandigheid van zowel Stine als zanger Ruben zette iedereen op het verkeerde been. Nog nooit waren de meningen van het Nederlandse publiek zodanig verdeeld. Ook onder de kandidaten was er verwarring. Pas in de finale werd er in de test voor de eerste keer juist geantwoord op de vraag: Wie is de mol? Ook dat was een eerste keer in de Wie is de Mol geschiedenis.
We kunnen niks anders zeggen dan dat Jan Versteeg een fenomenale mol was dit jaar. Hij deed zich voor als een extreem fanatieke kandidaat met een talent voor leidinggeven. Iedereen vertrouwde hem zonder er maar ook bij na te denken. In zijn zogenaamde fanatisme sprong hij van een boot af om (min)geld te pakken en wond hij iedereen om zijn vinger met een bijzonder gevaarlijke charme. Ook zijn brutaliteit in het mollen was ongekend. In reünie liet Jan weten dat het productieteam hem regelmatig met angstige ogen had zitten aankijken als hij weer een bizar opvallende stunt uithaalde. Het was een plezier om naar te kijken.
Wie is de Mol? blijft elk jaar weer opnieuw miljoenen kijkers trekken en heeft een enorme fanclub op de bank zitten. De ‘Molloten’ kunnen meespelen via de WIDM-app en hebben thuis zelfs hun eigen molboekjes liggen waarin zij hun eigen verdenkingen bijhouden. Het lijkt alsof Nederland maar nooit moe kan worden de Wie is de Mol? hype. Maar misschien is het spelprogramma een beetje over zijn hoogtepunt heen. De opdrachten worden minder spectaculair en misschien is het tijd om net als bij Expeditie Robinson weer de normale Nederlander terug te brengen in het spel. Maar waarom zou de AVRO/TROS een succesformule als deze veranderen als het jaarlijks toch weer miljoenen kijkers trekt? De koek is volgens mij nog lang niet op en het blijft elk jaar weer een feestje om naar te kijken.
Het duurt nog ongeveer 40 weken voor we ons klaar kunnen maken voor de volgende editie van Wie is de Mol? Maar tot die tijd kunnen we niks anders doen dan nagenieten van dit spectaculaire seizoen.
Geschreven door: Rosa Wierda
Beeld: AVROTROS
© Alles over Series